fbpx

Noorderlicht spotten en roadtrippen in IJsland

Het Noorderlicht zien was al jaren een grote wens van mij. Mijn eerst poging gaat al een tijdje terug, in de winter van 2008 om precies te zijn. Toen was ik in Rovaniemi, een betoverend stadje in Lapland en ongeveer in het midden van Finland. Een leuk feitje is dat de stad op de Poolcirkel ligt, vandaar dat de temperaturen ook flink onder nul kunnen zakken. Hoewel het fantastisch was om dit stadje en natuurlijk de Santa Claus Village te bezoeken – erg commercieel, maar zeker de moeite waard in de winter – heb ik helaas het Noorderlicht niet gezien. Vandaar poging twee en dan meteen maar een paar dagen langer om de kans te vergroten dat ik deze keer het Noorderlicht wel zou gaan zien.

IJsland 2017

In januari vertrok ik met een missie voor een week naar IJsland. Ik vloog met WOW Air vanaf Schiphol, wat prima is bevallen. Tegenwoordig kun je al vanaf 150 Euro naar Reykjavik vliegen met Wow Air of Icelandair. Het vliegveld is klein en je kunt een bus nemen waarmee je in een half uurtje in de hoofdstad Reykjavik arriveert. De bussen zijn perfect afgestemd op de vliegtijden, dus hier hoef je je geen zorgen over te maken. Als je het geluk hebt om bij licht aan te komen zal het landschap je meteen opvallen. De weg loopt namelijk door een soort van maanlandschap, wat uniek is aan IJsland. En het leuke is… you ain’t seen nothing yet! Lees snel verder om te ontdekken wat ik deze week allemaal heb gedaan in IJsland, met sfeerbeelden natuurlijk.

P.s. Wil je graag meer lezen over Reykjavik? Bekijk dan ook mijn andere blog Reykjavik on a budget

Dag 1 & 2

Op de eerste twee dagen heb ik de stad verkend en informatie opgezocht over excursies vanuit Reykjavik. Ik sliep in het Hlemmer Square Hostel, wat een ideale uitvalsbasis bleek. Het voordeel van een kleine stad is dat je Reykjavik gemakkelijk te voet kunt verkennen. De tweede dag was er een free tour, dus dat kwam goed uit. In ongeveer 2 uur leer je meer over de geschiedenis van Reykjavik en IJsland, zie je een groot deel van de stad en krijg je insider tips als je geluk hebt. Je kunt natuurlijk ook al je vragen kwijt aan deze bekwame gidsen. Achteraf betaal je wat je de tour waard vond (5 Euro is gebruikelijk, maar meer mag natuurlijk altijd).

Om plekken buiten Reykjavik te bezoeken kun je het best een auto huren of mensen zoeken om mee te rijden. Omdat ik alleen reisde was laatstgenoemde de voordeligste optie. Via Facebook groepen kun je in contact komen met mensen die een auto hebben gehuurd en die je kunt vragen of je met hun mee kunt rijden. Ik kwam er achter dat dit heel gebruikelijk is en dat het weinig moeite kost om dit te regelen. Het kan zijn dat ik veel geluk heb gehad, maar ik zou het zeker proberen. De enige kosten die je hebt is een kleine bijdrage voor de brandstof. De huur van de auto nemen de huurders vaak zelf op zich omdat ze dit sowieso al kwijt zouden zijn, ook als je niet mee zou rijden. Een win-win situatie dus en het is natuurlijk leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Voor mij heeft dit heel goed uitgepakt, ik ben in die week met 4 verschillende auto’s op pad geweest.

Met 2 Canadese meisjes die ik in de hostel had leren kennen ging ik voor het eerst op zoek naar het Noorderlicht. We reden een stuk terug over de weg naar het vliegveld, waar een stuk minder lichtvervuiling was. Helaas was het te bewolkt om iets te kunnen zien en bovendien was het behoorlijk koud. We waren dan ook snel weer terug in Reykjavik.

Dag 3

Op de derde dag had ik afgesproken met een Portugese en Amerikaanse jongen om een roadtrip te gaan maken langs een stuk van de kust en onderweg watervallen en gletsjers te bezoeken. Het was de eerst keer dat ik met een Amerikaanse bestuurder in de auto zat en dat was al een avontuur op zich, want rijden kon deze jongen absoluut niet. Gelukkig leverde deze trip wel hele mooie plaatjes op. De eerste waterval die we tegenkwamen was Seljalandsfoss. Het leuke van deze waterval is dat je er onderdoor kunt lopen. Houd er wel rekening mee dat je nat kan worden, maar dit viel bij ons mee. Deze waterval is vrij toegankelijk en er is een kiosk waar je een kop koffie of iets te eten kunt halen. Zoals je kunt zien lag er nog geen sneeuw, maar dat zou snel veranderen.

Daarna zijn we doorgereden naar een imposante gletsjer bij Sólheimar. Om je een idee te geven van hoe uitgestrekt deze gletsjer is kun je op zoek gaan naar een groep mensen bovenop de gletsjer. Wat ik echt prachtig vond waren de lichtblauwe tinten die je kunt zien in het ijs wanneer er voldoende licht op schijnt. Als je goed kijkt kun je dit ook op de foto zien, maar in het echt is het nog veel mooier. Het was wel een redelijke wandeltocht voordat je bij het ijs was en een paar goede wandelschoenen zijn zeker geen luxe. Wellicht overbodig om te zeggen, maar als je over de gletsjer gaat lopen… let op: glad!

Als laatste kwamen we bij een spectaculair uitzichtpunt, waar de golven woest om zich heen sloegen. Een rauwe en prachtige plek, waar je het zwarte strand perfect op de foto kunt zetten. Vooral het contrast met de afbrekende witte golven vond ik erg fascinerend.

Dyrhólaey (vuurtoren) met prachtig uitzicht.

Dag 4

Op dag 4 lag er tot mijn grote verrassing een pak sneeuw toen ik naar buiten keek. Een mooie dag dus om de stad in een andere sfeer te bekijken. Die dag had ik afgesproken met een Portugese reiziger die ook mee was met de roadtrip. Hij wist me te vertellen dat er in de buurt een hot spring was waar voornamelijk locals gebruik van maakten. Daar had ik wel oren naar en daarmee werd het een ontspannen dagje. ‘s Avonds ben ik op zoek gegaan naar het Noorderlicht met een heuse 4×4, met een aantal nieuwe reizigers die ik had leren kennen. Ik was inmiddels verhuisd naar een andere hostel (Bus Hostel), die iets verder van de stad af ligt. Ook die dag hadden we helaas geen succes, maar we hadden wel een goede plek gevonden, dichterbij dan de weg naar het vliegveld. Meer informatie en foto’s van de plaatselijk hot spring kun je vinden in mijn blog Reykjavik on a budget.

Dag 5: roadtrip nr. 2

Via Facebook kwam ik in contact met een Nederlands meisje die ook naar Reykjavik zou komen en een auto ging huren. Ook hier heb ik een plekje kunnen regelen, alleen was deze roadtrip wel wat avontuurlijker door de veranderde weersomstandigheden. Het plan was om de Golden Circle te gaan doen. Deze route omvat 3 bezienswaardigheden, namelijk het Nationaal Park Þingvellir, Geysir en Gullfoss (waterval). Verder dan Þingvellir zijn we helaas niet geraakt omdat een sneeuwstorm roet in het eten gooide. Keren op een smal weggetje in de sneeuw valt trouwens nog niet mee… Een hoop lol hebben we wel gehad!

Zoals verwacht was het ‘s avonds bewolkt door de vele sneeuwbuien. De tijd begon te dringen om het Noorderlicht nog te kunnen zien want over 2 dagen vloog ik alweer terug…

Dag 6: Eindelijk!

Na een aantal dagen slecht weer en nog altijd geen Noorderlicht had ik de zesde dag meer geluk. Toen het ‘s avonds al wat begon te schemeren en ik uit het raam keek bij het hostel zag ik wat dansen in de lucht. Zou het dan toch, is dit het Noorderlicht!? Holy shit, volgens mij wel! In mijn enthousiasme had ik snel mijn roommates om me heen verzameld en maakten we ons klaar om met de auto terug te gaan naar dezelfde plek net buiten de stad. Het was onbewolkt, dus eindelijk de perfecte conditie om uitgebreid het Noorderlicht te gaan spotten. En dan nu het resultaat…

Bovenstaande foto heb ik gemaakt met mijn telefoon door een sluitertijd van 2 minuten te gebruiken. Het valt nog niet mee om de camera stil te houden bij temperaturen onder nul en een ijzige wind. Maar ik vond deze best aardig gelukt. Wat ik wel jammer vond is dat je de groene kleur niet met het blote oog kon waarnemen. Het heeft nog het meeste weg van een dansende strook sluierbewolking. Het is daarom ook best verrassend dat je dit soort foto’s krijgt terwijl het menselijk oog dit zo niet kan zijn. Je schijnt de kleuren wel met het blote oog waar te kunnen nemen als de intensiteit hoger is, maar ik was allang blij dat ik uiteindelijk het Noorderlicht redelijk goed heb kunnen waarnemen. Het was immers zeker niet vanzelfsprekend dat ik het Noorderlicht überhaupt nog zou zien. De volgende dag vloog ik met een grote glimlach op mijn gezicht terug naar huis.